NIATKAN

SARANG BURUNG WALIT

Mutiara Hadis dan Al-Quran

Zaid bin Thabit melaporkan,

“Sesiapa menjadikan dunia itu sebagai puncak tujuan, maka Allah akan cerai-beraikan urusannya. Allah akan jadikan kefakiran itu ada di depan dua matanya. Dan dunia itu tidak akan datang kepada, melainkan apa yang Allah tuliskan. Dan siapa menjadikan akhirat sebagai tujuan. Allah akan satukan urusannya. Dan Allah akan jadikan kecukupan di hatinya. Dan dunia itu akan datang kepadanya walaupun dia tidak mengharapkan.”

Hadith Sahih : Ahmad, Ibnu Majah, Ibnu Hibban, Darimi dan Baihaqi





Dari Abu Khalid (Hakim) bin hizam r.a. berkata, Rasulullah saw bersabda , Penjual dan pembeli keduanya bebas belum terikat selagi mereka belum berpisah maka jika benar dan jelas keduanya, diberkahi jual beli itu tetapi jika menyembunyikan dan berdusta maka terhapus berkah jual beli itu."
(Bukhari - Muslim)




Dari Sa'ad bin Abi Waqqash r.a. berkata: Rasulullah saw menengokku pada haji wada' dari
cekaman suatu penyakit yang hampir saja merenggut nyawaku lalu aku berkata, "Ya
Rasulullah, sebagaimana engkau lihat, penyakitku ini cukup berat sedangkan aku adalah orang
yang berharta dan tidak ada ahli warisku kecuali seorang anak perempuanku. Bolehkah aku
bersedekah dengan dua pertiga dari hartaku?" Rasulullah saw menjawab, "Jangan" Aku
berkata, "Bagaimana kalau separuhnya?" Rasulullah menjawab, "Jangan, sepertiga saja dan
sepertiga pun sudah cukup banyak. Sesungguhnya jika eangkau tinggalkan ahli warismu dalam
keadaan kaya raya adalah lebih baik daripada engkau tinggalkan mereka dalam keadaan
kekurangan meminta-minta kepada manusia. Dan tidaklah engkau mengeluarkan suatu
pembelanjaan dengan menuntut keridhaan Allah melainkan engkau akan diberi pahala
karenanya hingga sesuap makanan yang engkau suapkan ke mulut istrimu."

(Bukhari - Muslim)

Khamis, 5 Ogos 2010

Rahsia Rumah Burung Walit







Assalamualaikum

Rumah burung walit atau di Indonesia dikenali dengan Walet telah lama bertapak di Malaysia. Ada rumah burung walit yang sudah tertegak sejak 3 generasi yang lalu. Mengapa setelah sekian lama rumah ini tertegak di negara kita baru kini kita menyedari kehadirannya? Mengapa selama ini kita tidak menyedari burung walit ini menghasilkan sarang yang sangat bernilai tinggi?

Sebenarnya rumah burung ini digunakan untuk burung-burung walit mendiaminya. Apabila ianya sudah didiami, mereka akan mengawan di atas udara dan mula menghasilkan sarang untuk bertelur. Biasanya proses membina sarang akan dilakukan oleh sepasang burung walit jantan dan betina. Pada kebiasaannya juga terdapat 2 biji telur didalam setiap sarang yang mana pasangan ini akan mengeram telur tersebut.

Burung walit ini mempunyai kaki dan kuku yang panjang. Namun jika mereka jatuh ke muka bumi maka mereka tidak berdaya untuk terbang semula disebabkan kakinya yang lembik. Kerana itu, mereka ini hanya akan terbang berbelas jam dan akan melakukan segala aktiviti secara terbang seperti makan, minum dan mengawan. Disebabkan faktor ketahanan mereka terbang tanpa henti berbelas jam dan boleh bergerak 40 kilometer pergi dan balik walaupun dalam keadaan hujan lebat, menyebabkan masyarakat Cina mempercayai khasiat sarang burung yang diperbuat dari air liur mereka sangat tinggi dalam mengubati pelbagai penyakit seperti asma, batuk kering, penyakit kulit dan lain-lain.

Permintaan yang semakin meningkat dengan kadar pengeluaran yang sangat terhad menyebabkan harga sarang burung ini semakin meningkat dari tahun ke tahun. Perkara ini baru disedari oleh orang ramai kerana rahsia pendapatan tuan-tuan rumah burung ini mula di bongkar. Dengan kajian dari pelbagai pihak termasuk pihak kerajaan, mendapati kebanyakan tuan-tuan rumah burung ini merupakan jutawan yang 'terlalu' senyap. Siapa sangka dengan rumah burung setingkat, pendapatan terkumpul akan mencecah jutaan ringgit hanya dalam masa 5 tahun. Dengan mengeluarkan sekali sahaja modal besar, mereka mampu menjana puluhan malahan ratusan ribu sebulan tanpa perlu bersusah payah.

Perlu diingatkan juga 60% rumah burung di Malaysia gagal. Ini disebabkan oleh faktor pembinaan yang tidak betul. Ada yang cuba membinanya secara sendiri dengan membaca buku dan lain-lain. Ada yang mencuba secara kecil-kecilan. Kesilapan-kesilapan sebegini adalah punca kegagalan rumah burung tersebut. Pelbagai kes yang telah saya jumpa dan selesaikan dalam beberapa tahun ini. Ada rumah burung yang dibina sehingga 3 tingkat namun burung tetap tidak mahu masuk dan tinggal di dalamnya. Ada pula yang rumah burungnya terdapat ratusan burung walit tetapi sarangnya tidak sampai sepuluh. Pelbagai faktor yang perlu diambil kira seperti suhu, suasana dalaman, kesesuaian papan untuk bergayut, kecerahan cahaya yang masuk dan lain-lain. Rumah burung yang baik, akan didiami burung walit dalam masa 6 bulan. JIKA RUMAH BURUNG TERSEBUT TIDAK DIDIAMI DALAM MASA 6 BULAN INI MENUNJUKKAN RUMAH BURUNG TERSEBUT ADA KESILAPAN DARI PELBAGAI SEBAB YANG DISEBUTKAN TADI.

Pada masa ini harga sekilo sarang burung antara RM 3000 ke 6800 bagi yang belum dicuci. Untuk menghasilkan sekilo sarang burung memerlukan 90 hingga 120 keping sarang burung. Harga akan melambung 2 kali ganda apabila ianya siap dicuci. Selalunya pemilik rumah burung ini akan menjual sarang burung yang belum dicuci kepada orang tengah. Untuk makluman semua, di Malaysia, terdapar ramai buyer yang sentiasa bersedia membeli dari pengusaha dan membersih serta menjual ke China, Taiwan, Hong Kong, US dan negara Arab.

Oleh kerana permintaan yang banyak tetapi pengeluaran sarang yang sedikit telah menjadikan pasaran dunia kekurangan 70% untuk dipenuhi. Ianya sukar dimanipulasikan jualan serta harga dari orang tengah disebabkan sarang yang sukar didapati serta ianya boleh disimpan jika harga ang ditawarkan terlalu rendah. Pengusaha tidak perlu menjual sarang jika harga yang ditawarkan agak rendah dan boleh menyimpannya untuk satu tempoh yang lama kerana ianya tidak basi atau mempunyai expired date jika dijaga dengan baik. Lagipula belum lagi saya terjumpa kes buyer ingin beli dengan harga dibawah harga sebenarnya.

Kesimpulannya, bidang walit ini sangat baik untuk diterokai. Apatah lagi rumah burung ini mampu menghasilkan pendapatan yang sangat lumayan dan boleh diwariskan kekayaannya kepada anak cucu kita. Cuma satu pesanan bagi yang ingin menceburinya iaitu perlulah bersabar, dan berani. Inilah faktor utama semua jutawan sarang burung di Malaysia.


Zahirudin Salehuddin
Pengarah Urusan Mecten